RADA KAPITANÓW - News
Nawigacja

Kanały RSS
RSS News
RSS Komentarze
RSS Forum
RSS Artykuły
RSS Zdjęcia
zegluga

Objęliśmy patronatem
odram

Burmistrz Paweł Macha w wojewódzkim zespole ds. rozwijania żeglugi śródlądowej
Burmistrz Paweł Macha w wojewódzkim zespole ds. rozwijania żeglugi śródlądowejKuźnia Raciborska: Podczas pierwszego posiedzenia zespołu doradczego ds. rozwijania żeglugi śródlądowej na terenie województwa śląskiego wręczono powołania dla poszczególnych członków nowego gremium. Jest wśród nich Paweł Macha, burmistrz Kuźni Raciborskiej.

Przypomnijmy: marszałek Wojciech Saługa 10 sierpnia br. drogą zarządzenia powołał do życia zespół doradczy ds. rozwijania żeglugi śródlądowej na terenie województwa śląskiego. Nadzór nad nowym podmiotem powierzono Henrykowi Mercikowi, członkowi Zarządu Województwa Śląskiego.
Peuckertowski wątek o żegludze śródlądowej
Peuckertowski wątek o żegludze śródlądowejZanim Fryderyk II Wielki w wyniku wojen pruskich zdobył Śląsk, myślał zapewne już o Odrze, jako transportowej drodze wodnej. Początkowo jednak nieuregulowana rzeka przynosiła mu więcej zmartwień niż korzyści. Odra nie była bowiem jedynie sielankową rzeką, meandrującą przez krainę "mlekiem i miodem płynącą" Naderwane brzegi, powodzie, okresy suszy to plagi, które przez niemal cały XVIII i XIX wiek dręczyły zamieszkującą nadodrzańskie miejscowości ludność.

Kroniki z pierwszej połowy XIX w. wskazują na liczne skargi mieszkańców na drastyczne skutki tych niekorzystnych zdarzeń. Zarówno królewskie uszy, jak i państwowa kasa musiały otworzyć się na dramatyczne wołanie o pomoc. Ustawa z roku 1888 o skanalizowaniu górnego odcinka Odry od Koźla do ujścia Nysy Kłodzkiej, o budowie nowych śluz oraz budowie Wrocławskiego Węzła Wodnego była reakcją na rosnące niezadowolenie ludności. Prace rozpoczęto w roku 1891, a już w roku 1895 w większości ukończono budowę dwunastu stopni wodnych. W roku 1897 ukończono budowę Wrocławskiego Węzła Wodnego.

20 lat po powodzi tysiąclecia
20 lat po powodzi tysiącleciaDwadzieścia lat temu wielka woda przetoczyła się w dorzeczu Odry odciskając na długo złowrogie piętno w naszej pamięci. Zniszczyła też żeglugę, która nie powróciła już do stanu sprzed kataklizmu a niezbyt rozsądna polityka w latach kolejnych doprowadziła do niemal kompletnego upadku tej gałęzi transportu.

Wiele lat, jakie upłynęły od powodzi w roku 1997 nie nauczyły - niestety - decydentów niczego. Podszepty tzw. "zielonych" o zapobieganiu powodziom przez "renaturyzację rzek, rozbiórkę wałów, zbiorników retencyjnych i wszelkich budowli hydrotechnicznych" tak się widać rządzącym ekipom podobały, że za nic mieli ofiary ludzkie i kolosalne straty w gospodarce kraju poniesione w roku 1997.
Kanał Śląski - zielona przyszłość Czarnego Śląska
Kanał Śląski -  zielona przyszłość Czarnego ŚląskaStowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych "Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej" wystąpiło w dniu 22 maja 2017r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach z wnioskiem o dopuszczenie do udziału na prawach strony w postępowaniu środowiskowym o udostępnieniu i zagospodarowaniu złoża węgla kamiennego „Żory – Suszec 1” w obszarze górniczym „Orzesze”.

Przeciwko uruchomieniu wydobycia w tym złożu protestowali już wcześniej mieszkańcy regionu, uzasadniając swoje obawy olbrzymim, negatywnym wpływem planowanej kopalni na środowisko, brakiem opinii geologicznej odnośnie szkód górniczych, odkształceń terenu i zmian w zwierciadle wód podziemnych i cieków powierzchniowych.
Pół wieku na wodzie
Pół wieku na wodzieCzłowiek nie powinien odwracać się od rzeki. O przyszłości Odrzańskiej Drogi Wodnej i bezpieczeństwie przeciwpowodziowym, rozmawiamy z kapitanem żeglugi śródlądowej i przedsiębiorcą z Kędzierzyna-Koźla Czesławem Szarkiem.
Na początku października 2014 r. do zdewastowanego kozielskiego portu przybiła wypełniona kontenerami barka wraz ze specjalistycznym sprzętem do mierzenia głębokości dna rzeki. Rada Kapitanów, której jest pan współtwórcą, zainicjowała to ambitne przedsięwzięcie pod nazwą „Odra Nasza!” udowodniając, że można tą rzeką żeglować praktycznie od Szczecina do Kędzierzyna-Koźla. Jednak bez ogromnych inwestycji hydrotechnicznych, na które podobno są pieniądze, się nie obejdzie.
RZGW przeciwko Radzie Kapitanów
RZGW przeciwko Radzie KapitanówW dniu 23 maja 2017 przed sądem cywilnym w Szczecinie odbyła się pierwsza rozprawa z powództwa RZGW Szczecin przeciwko Radzie Kapitanów. Sprawa dotyczyła m.in. protestu Rady Kapitanów, w związku z przeciągającym się działaniem na rzecz modernizacji/przebudowy mostu kolejowego na Regalicy w Pojuchach.

Kolejna rozprawa została wyznaczona na dzień 7.07.2017 na godz. 12.00.

Jak założyć firmę w Niemczech | Apis | Alhenag | Orsza | Aerografia | DiS | Wierzbnik | TZS | Poczet | PHP-Fusion PL | K&J | Żegluga